workshop mime theater bewegingstheater antwerpen leïla boukhélif anima vinctum

BEWEGINGSTECHNIEKEN ❯❯ DECROUX

In deze workshop stap je met Leïla Boukhélif in de bewegingsleer van de mime corporel van Etienne Decroux (deze theatermaker werd ondermeer beïnvloed door de Aziatische bewegingskunsten).

Het is de bedoeling om acteurs voor te bereiden op alertheid in het lichaam. Meestal laten we ons door onze ratio leiden en dat is op zich geen probleem – alleen als het lichaam niet is voorbereid neigen we alles te controleren vanuit ons hoofd en dat wil Leïla in haar lessen voorkomen. Leïla maakt gebruik van allerlei soorten oefeningen om te experimenteren en te ontdekken. Deze oefeningen dienen als middel om een speler meer bewust te maken van de ruimte binnen en buiten hem/haar om. Alleen zo creëer je openheid en krijgt je personage meer kans om te groeien.

Mime wordt vaak verward met Pantomime van Marcel Marceau (die verkoos zwijgend uit te beelden wat hardop gezegd wordt). Een pantomimespeler gebruikt zo goed als uitsluitend zijn lichaamstaal om objecten en situaties door het publiek te doen herkennen die er niet zijn. Voor de mimespeler is de beweging zelf van belang als middel om een eigen theatraal verhaal te vertellen. Hierdoor is de Mime van Decroux een andere vorm van theaterexpressie waarbij lichaam en beweging in relatie tot de ruimte centraal staan. De tekst vormt echter meestal niet het uitgangspunt en wordt improviserend vanuit het lichaam naar een voorstelling toegewerkt.

In Mime gaat het niet over ‘doen alsof’, maar over het ‘zijn’. En naar de woorden van Jan Ruts: Het lichaam liegt nooit.

Je beoefent naast verschillende non-verbale technieken, ook dierenfiguren en Butoh (Japanse dans- en theatervorm). Deze lichaamstechnieken zijn gebaseerd op lessen van Etienne Decroux, Grotowski, Artaud en o.a. Kazuo Ono.

Fysiek theater is het spel van het lichaam, zonder de stem. Dit wordt in het gewone leven ook wel lichaamstaal of non-verbale communicatie genoemd.
Je brengt met fysiek spel de boodschap over met je houding, bewegingen, gebaren en mimiek. Het theater kan eigenlijk niet zonder fysiek spel.

Het betreft ook een vorm van theater waarbij wordt uitgegaan van de fysieke capaciteiten van de uitvoerenden (spelers, dansers). De bewegingen worden in combinatie met de verbeelding, omgezet in een soort fysieke beeldtaal. Bij een opvoering is er vaak weinig tot geen sprake van dialogen. Aan de hand van bewegingen, soms in combinatie met pantomime en dans, wordt het verhaal uitgebeeld.

3-DELIGE REEKS:

  • ZATERDAG 10 FEBRUARI ’24 | 16:00-18:00 | DE VEERMAN
  • ZATERDAG 16 MAART ’24 | 16:00-18:00 | DE VEERMAN
  • ZATERDAG 27 APRIL ’24 | 16:00-18:00 | DE VEERMAN

In de jaren tachtig begon Leïla zich op te werken als straatartieste.
Ze deed mee in Boulevard Broken Dreams en volgde 3 jaren de amateuropleiding in Amsterdam en later ook de Mimeschool. Daarnaast volgde ze een aantal jaren privé lessen analytische mime-training van Peter Ruiter.

In 1990 verhuisde ze naar Antwerpen om een vierjarige opleiding in de Mimestudio te volgen o.l.v. Jan Ruts en Ludo Van Passel. 

De Mimestudio had als hoofdvakken: de Mime van Decroux en de dynamische training van Growtowski. Maar ook de bewegingsleer van Stanislavski, Laban, Meyerhold, Baush, Butô en andere fysieke theatervormen.

Wanneer je je deelname annuleert 7 dagen vòòr de aanvang van de activiteit, betalen we je inschrijvingsgeld terug, met aftrek van 20 euro administratiekosten.
Let op: deze annulering moet gestaafd worden met een geldig bewijs of een bewijs van overmacht. Annuleringen na deze periode worden niet terugbetaald.

Indien de activiteit niet kan doorgaan omwille van te weinig deelnemers of het wegvallen van de docent (ziekte, overmacht), wordt het inschrijvingsgeld volledig terugbetaald.

In de jaren tachtig begon Leïla zich op te werken als straatartieste. Ze deed mee in Boulevard Broken Dreams en volgde 3 jaren de amateuropleiding in Amsterdam en een vierjarige opleiding in de Mimestudio o.l.v. Jan Ruts en Ludo Van Passel.

Leïla Boukhélif

Docent Bewegingsleer

In de jaren tachtig begon Leïla zich op te werken als straatartieste. Ze deed mee in Boulevard Broken Dreams en volgde 3 jaren de amateuropleiding in Amsterdam en een vierjarige opleiding in de Mimestudio o.l.v. Jan Ruts en Ludo Van Passel.

De Veerman | De Ruimte

In de prachtige ruimte van De Veerman worden alle workshops van Anima Vinctum georganiseerd. De ruimte kijkt uit op een mooie tuin en zorgt voor een rustgevend karakter en een natuurlijke lichtinval.

GERELATEERDE WORKSHOPS ❯❯