BEWEGINGSTHEATER

Ons halfjaar traject Bewegingstheater omvat een gevarieerd en uitgebreid programma van 16 lessen en 4 dagworkshops waarin verschillende werkmethodieken, theaterstijlen en bewegingstechnieken aan bod komen waaronder; fysieke training, bewegingsonderzoek, mime corporel, intuïtief bewegen, contact improvisatie en instant compositie.

De sterke focus van deze opleiding ligt op het ontwikkelen van een eigen bewegingstaal en je intuïtieve inzichten en improvisatievermogen te vergroten. Aan de hand van verschillende principes en elementen binnen de mime corporel, contact improvisatie en instant compositie, krijg je de tools aangereikt om te spelen én te creëren’.

Hoe communiceren we met ons lijf ? Hoe planten we ideeën in elkaars hoofd ? Hoe dagen we elkaar uit om onverwachte keuzes te maken waarbij je de spanningsboog aanhoudt en de betrokkenheid vergroot bij de toeschouwer ?

Je krijgt constructieve begeleiding van Leïla Boukhélif – gespecialiseerd in de bewegingsleer van o.a. Etienne Decroux en Jerzy Grotowski.
De lessen worden aangereikt met een 4-delige workshopreeks Contact Improvisatie & Instant Compositie van dans- en bewegingstherapeute Anna Svetlitskaya bij het ontwikkelen van je eigen ideeën en hoe je deze kunt vertalen naar beweging en actie.

Deze opleiding is toegankelijk voor zowel beginners als gevorderden. Alle ervaringsniveaus zijn welkom.

Combitraject: Je kan er ook voor kiezen om dit halfjaar traject te volgen in combinatie met een 3-delige workshopreeks Fysiek Theater (zie meer info in de tab Workshops).

 

De werkmethodieken van Leïla Boukhélif

Samen met Leïla stap je in de bewegingsleer van de mime corporel van Etienne Decroux (deze theatermaker werd ondermeer beïnvloed door de Aziatische bewegingskunsten).

Het is de bedoeling om acteurs voor te bereiden op alertheid in het lichaam. Meestal laten we ons door onze ratio leiden en dat is op zich geen probleem – alleen als het lichaam niet is voorbereid neigen we alles te controleren vanuit ons hoofd en dat wil Leïla in haar lessen voorkomen. Leïla maakt gebruik van allerlei soorten oefeningen om te experimenteren en te ontdekken. Deze oefeningen dienen als middel om een speler meer bewust te maken van de ruimte binnen en buiten hem/haar om. Alleen zo creëer je openheid en krijgt je personage meer kans om te groeien.

Mime wordt vaak verward met Pantomime van Marcel Marceau (die verkoos zwijgend uit te beelden wat hardop gezegd wordt). Een pantomimespeler gebruikt zo goed als uitsluitend zijn lichaamstaal om objecten en situaties door het publiek te doen herkennen die er niet zijn. Voor de mimespeler is de beweging zelf van belang als middel om een eigen theatraal verhaal te vertellen. Hierdoor is de Mime van Decroux een andere vorm van theaterexpressie waarbij lichaam en beweging in relatie tot de ruimte centraal staan. De tekst vormt echter meestal niet het uitgangspunt en wordt improviserend vanuit het lichaam naar een voorstelling toegewerkt.

In Mime gaat het niet over ‘doen alsof’, maar over het ‘zijn’. En naar de woorden van Jan Ruts: Het lichaam liegt nooit.

Je beoefent naast verschillende non-verbale technieken, ook dierenfiguren en Butoh (Japanse dans- en theatervorm). Deze lichaamstechnieken zijn gebaseerd op lessen van Etienne Decroux, Grotowski, Artaud en o.a. Kazuo Ono.

De lessen van Leïla vinden 3 zondagen per maand plaats van 11u00 tot 14u00.



Workshops Contact Improvisatie & Instant Compositie door Anna Svetlitskaya

Samen met Anna stap je in de wereld van contact improvisatie en instant compositie. Hier leer je twee bijzondere dansvaardigheden: Je leert improviseren op basis van fysiek contact met andere performers en je stimuleert daarbij je intuïtieve inzicht – je feilloze, innerlijke navigator – door elkaar aan te voelen, op elkaar in te spelen en zo ‘instant’ tot een spontane choreografie te komen die net zo goed een dansperformance zou kunnen zijn. 

Fysieke Training
We beginnen met trainingsroutines die zijn ontworpen om te werken aan flexibiliteit, kracht en lichaamsbewustzijn. Je gaat je lichaam op nieuwe en opwindende manieren uitdagen.

Contact Improvisatie
Contactimprovisatie is een vorm van geïmproviseerd partnerdansen. Het omvat de verkenning van het eigen lichaam in relatie tot anderen door gebruik te maken van de basisprincipes van het delen van gewicht, aanraking en bewegingsbewustzijn.
Door middel van improvisatieoefeningen laat je je creativiteit de vrije loop en ontdek je nieuwe manieren van expressie. Dit gedeelte helpt je creatieve potentieel te ontsluiten en je unieke bewegingsmogelijkheden als performer te ontdekken.

Instant Compositie
Hier zetten we onze zintuigen open en ontdekken we de verschillende elementen om in het moment, al improviserend, te choreograferen. We zoomen in op verschillende parameters die kunnen variëren van ons eigen dansend lichaam, de connectie met de ander en de ruimte tot de connectie met de muziek. We scherpen onze mogelijkheid aan om in het moment te bewegen, te luisteren én te reageren.

Gedurende het traject exploreren we dit samen grondig in detail. In de laatste fase van het proces zetten we deze vaardigheden om in de echte praktijk en werken we samen in groep aan een bewegingscreatie, vertrekkend van reeds bestaand materiaal of een nieuw te verkennen idee als uitgangspunt.

De lessen van Anna worden als dagworkshops gegeven telkens de 2e zondag van de maand van 11u00 tot 17u00.

Je hebt de keuze om het halfjaar traject te volgen in combinatie met een 3-delige workshopreeks Fysiek Theater.

In deze 3-delige reeks onderzoek je samen met Michiel Van Opstal de kracht van fysieke improvisatie Viewpoints en de bewegingsleer van Lecoq en Grotowski

Michiel Van Opstal is een leermeester in lichaamstaal en bewegingskunsten en biedt dit gevarieerd programma exclusief aan in samenwerking met Anima Vinctum.
Het programma omvat een veelzijdig leerproces waarin Michiel je de verschillende tools aanreikt om vanuit je lichaam te werken, te ontdekken en te creëren.

Fysiek theater is het spel van het lichaam, zonder de stem. Dit wordt in het gewone leven ook wel lichaamstaal of non-verbale communicatie genoemd.
Je brengt met fysiek spel de boodschap over met je houding, bewegingen, gebaren en mimiek. Het theater kan eigenlijk niet zonder fysiek spel.


PROGRAMMA

VIEWPOINTS 26/01/25

Je lichaam en de ruimte zijn de belangrijkste instrumenten tijdens deze workshop. De viewpoints zijn in het leven geroepen om tot fysieke improvisatie te komen, maar zijn evengoed een training voor acteurs en dansers. 

Lichaamsbewustzijn staat centraal, maar ook op een intuïtieve manier openstaan voor impulsen van buitenaf. Langzaamaan word je bewust van jouw plaats in de ruimte, van jouw bewegingen in die ruimte en zonder oordeel op de spelvoorstellen van je omgeving in te gaan.

LECOQ 23/02/25

Jacques Lecoq was een theaterpedagoog die vooral bekend is om zijn lessen in fysiek theater, beweging en mime. Hij stelde het lichaam centraal in zijn acteursopleiding.  

Tijdens deze workshop gaan we aan de slag met het neutrale masker en ontdekken het effect ervan op onze manier van bewegen. We onderzoeken verschillende kwaliteiten van beweging en vergroten zo het bewustzijn over ons denk- en bewegingspatroon, teneinde het persoonlijk bewegingspalet te verruimen.  

GROTOWSKI 30/03/25

Jerzy Grotowski onderzocht de aanwezigheid van de acteur op scène via fysieke oefeningen. Het lichaam is daarbij een cruciaal instrument om te komen tot het hier-en-nu. Het is door je lichaam dat je op het podium ‘bent’, dat je ‘voelt’, dat je je helemaal geeft en uiteindelijk naar ‘zuiver’ acteren gaat.

We drijven we onszelf tot het uiterste, om zo puur vanuit het gevoel te acteren. Via een reeks fysiek uitputtende oefeningen heffen we de grenzen en blokkades van ons lichaam en onze geest op.

START LESSEN ❯❯ HALFJAAR TRAJECT
De eerste les start op zondag 5 januari 2025 van 11:00 tot 14:00.
De lessen vinden wekelijks plaats op zondagen (exclusief feestdagen en paasvakantie) en eindigen op zondag 25 mei 2025.

De workshops Contact Improvisatie & Instant Compositie vinden plaats op zondagen 12/01, 9/02, 9/03, 13/04, steeds van 11u00 tot 17u00.

  De Veerman | Marialei 25, 2018 Antwerpen

START WORKSHOPS ❯❯ FYSIEK THEATER
De workshops van deze 3-delige reeks worden als extra lessen georganiseerd op zondagen 26/01, 23/02 en 30/03 van 14:00 tot 17:00.

  De Veerman | Marialei 25, 2018 Antwerpen

klik hier voor meer info over deze reeks ❯❯


Deelnamevoorwaarden

De Nederlandse taal beheersen.
Voor alle leeftijden vanaf 16 tot 65+ jaar.
Voor beginners en ervaren spelers.

  • HALFJAAR TRAJECT: BEWEGINGSTHEATER
    € 450
    Aanbetaling inschrijving: € 150 (het resterende lesgeld van € 300 kan op een later moment betaald worden).
  • COMBITRAJECT ❯❯ BEWEGINGSTHEATER + 3-DELIGE WORKSHOP FYSIEK THEATER
    € 550
    Aanbetaling inschrijving: € 200 (het resterende lesgeld van € 350 kan op een later moment betaald worden).


AANBETALING INSCHRIJVING

Het bedrag van de aanbetaling is een voorschot op het lesgeld en wordt betaald voor de aanvang van de eerste lesdag. De inschrijving is pas definitief na ontvangst van de aanbetaling.

*Aanbetalingen worden niet teruggestort in geval van annulatie.
Na je online-aanbetaling op de inschrijving ontvang je een mail met je inschrijvingsbewijs.

INSCHRIJVEN  ❯❯  BEWEGINGSTHEATER

Je kan inschrijven t/m 31 december 2024. Plaatsen zijn beperkt. Vul je gegevens in en klik op ‘inschrijven’ om vervolgens je keuze te maken en tot de aanbetaling over te gaan.

Inschrijving Halfjaar Traject: Bewegingstheater

Docententeam Bewegingstheater

Leïla Boukhélif

Docent Bewegingstheater

De lessen worden gedoceerd door Leïla Boukhélif. Leïla is gespecialiseerd in de bewegingsleer van o.a. Decroux en Grotowski en heeft een vierjarige opleiding in de Mimestudio gevolgd o.l.v. Jan Ruts en Ludo Van Passel.

❯❯ Lees meer over Leïla

Anna Svetlitskaya

Docent Bewegingstheater

De 4-delige workshopreeks Contact Improvisatie & Instant Compositie wordt gedoceerd door Anna Svetlitskaya. Anna geeft workshops en masterclasses in Contact Improvisatie over heel Europa. Ook werkt ze als lichaamstherapeut en coach in ontwikkelingsbeweging zoals yoga, chi gong, Bothmer beweging, euritmie en plastisch theater.

❯❯ Lees meer over Anna

Michiel Van Opstal

Docent Fysiek Theater

De 3-delige workshopreeks Fysiek Theater wordt gedoceerd door Michiel Van Opstal. Michiel studeerde in 2023 af aan de Toneelacademie van Maastricht als regisseur en theaterdocent. Hij vult zijn fascinaties voor theater en literatuur aan met muziek en beweging.

❯❯ Lees meer over Michiel

ALLE TRAJECTEN ❯❯

halfjaar traject halfjarige acteeropleiding theateropleiding toneelopleiding antwerpen anima vinctum

Wil je leren acteren en je eigen grenzen verleggen ?
In dit traject wordt ruimte gemaakt om te onderzoeken, te ontdekken en te transformeren als speler maar ook als persoon en maker in spel, beweging en creatie. Het ‘worden’, niet ‘spelen’, is hier het uitgangspunt.

Improvisatietheater staat garant voor tonnen spelplezier !
In dit traject verwerven kinderen een heel scala aan vaardigheden zoals creativiteit, inlevingsvermogen, vertrouwen, oprecht luisteren, focussen en nog veel meer kwaliteiten die de creativiteit prikkelen. 

Heb je de ambitie om te groeien als acteur ?
Dezelfde methodiek als het halfjaar traject met het verschil dat hier de werkmethoden verder worden uitgediept. Je kan in beide trajecten ook doorstromen naar een 2e lesjaar waarbij de moeilijkheidsgraad toeneemt van beginnersniveau naar het niveau voor gevorderden.

Een jaar lang repeteren, ontdekken en creëren !
Doorloop een professioneel creatieproces van collectief brainstormen tot een volwaardige theatervoorstelling. Dit traject is gericht op performers met enige acteerervaring en die graag hun speelkwaliteiten naar een volgend niveau willen brengen.

Wil je doorstromen naar een 2e en 3e jaar ?
De kennis en ervaring dat je opdoet in de eerste twee lesjaren wordt in het 3e jaar omgezet in de echte praktijk. Zo wordt je betrokken als uitvoerend acteur in onze theaterproducties en wordt de weg naar groei grenzenloos.